Van Meknes naar Fez

7 augustus 2019 - Fez, Marokko

Dag 3. Even voor mijn goede orde, want we zien zo veel, zijn in zo'n andere wereld terecht gekomen, dat ik anders in de avond niet meer weet welke dag het is en waar we in de ochtend waren. Vanmorgen mochten we uitslapen van Abdul, we vertrokken om 9 uur richting de Medina van Meknes, koningsstad nummer twee! Eerst even uitstappen voor een foto momentje, een volledige blik op de Medina, adembenemend. Ik zal er een foto bij doen, maar ben bang dat het, zoals bijna altijd, lang niet zo overkomt als in het "real"! Toen met de bus naar "beneden" de Medina in, Abdul nummer drie is onze gids voor vandaag en verteld ons in redelijk Engels over de geschiedenis van de stad. We krijgen in iedere stad, naast Abdul de eerste een nieuwe gids die ons de wetenswaardigheden van desbetreffende stad of gebied verteld. De één kan iets beter Engels dan de ander en deze is dus te verstaan. We horen heel veel over de geschiedenis van Marokko en er komen ook zaken vaker voorbij, zoals de aardbeving van Lissabon in 1857! Die was erg heftig zo te horen, want half Marokko is toen verdwenen. Berbers zijn de oorspronkelijke bewoners , maar er zijn om beurten hele volksgroepen die zich hier gevestigd hebben. Eerst de Joden, daarna kwamen de Romeinen en daarna de moslims. De drie bevolkingsgroepen, Joden, christenen en moslims leven nu nog steeds in vrede met elkaar, kunnen wij wel een voorbeeld aan nemen. Maar met Abdul de derde hebben we de belangrijkste bezienswaardigheden van Meknes bekeken, wetende de Medina, de muur met zijn poorten en de Joodse wijk! Daarna namen we afscheid en nam Abdul de eerste ons weer mee de bus in, op naar Fez (of Fes 🤔?) Het landschap is mooi, heuvelachtig en het stikt van de olijfbomen en zoals we al een paar keer gehoord hebben, er komt heul veul olijfolie uit Marokko! Onderweg doen we boodschappen bij een Carrefour, een supermarkt waar we in Frankrijk graag boodschappen doen en kopen onze eigen lunch die we bij Volubilis eten. Volubilis is de best bewaarde Romeinse ruïnes van Marokko, uit de Romeinse tijd dus. We lopen een heuvel op waar we ons inderdaad in Griekenland wanen, pilaren en een ruïne van een grote stad. Het is alleen behoorlijk warm, een graad of 35, dus we zweten en puffen ons een weg naar boven. Het land is prachtig en zijn verhalen ook, maar we zijn vaak ook blij als we in de bus, met airco, zitten, weer even bijkomen. De weg naar Fez is adembenemend mooi, we rijden door een heuvellandschap die weliswaar dor en geel is, maar weer zo anders dan we kennen. Dat maakt reizen zo mooi.... In Fez duiken we het zwembad in en drinken we een biertje met elkaar, even relaxen! 's Avonds eten we in een restaurant en leren we elkaar weer een beetje beter kennen!

6 augustus, beter bekend als dagje 4 in ons gezin (hé Rick!) Vandaag bezoeken we Fez, de derde en grootste koningsstad. We beginnen met een ontbijt, even de dag met z'n viertjes beginnen is erg fijn! Überhaupt zoeken we elkaar vaak op gedurende de dag, de nieuwe ervaringen delen, want die doen we zeker op! Remco staat open voor al het nieuwe en neemt Sarah daarin mee, leuk om te zien! In Fez worden we weer naar een prachtig uitzichtpunt gebracht, nu door ene Karim, onze gids voor vandaag. Abdul de eerste heeft niet zo'n moeilijke baan, hij huurt allerlei plaatselijke gidsen in die ons de details vertellen. Karim verteld passievol over zijn stad, en zegt vaak tussendoor ; "and why?" En dan geeft hij zelf het antwoord. We lachen weer heel wat af. Daarna ook hier de Medina in waar we de Souk in gaan, een wirwar van straatjes waar ze werkelijk van alles verkopen. Hier de eerste echte cultuurshock, ongelooflijk wat er allemaal verkocht wordt en op wat voor een manier. Leo en ik hebben dit enkele jaren geleden al in Marrakech ervaren, maar voor Remco en Sarah gaat er een wereld open. In het begin is het eng en stinkt het vooral erg, maar na een poosje begin je te kijken en zie je de kleurrijke mensen met hun kleurrijke inieminie winkeltjes die vol staan met van alles! Het stikt er van de zwerfkatten en je moet regelmatig aan de kant springen voor een kar of gewoon mensen die haast hebben. Er hangen kamelenhoofden aan een haak en we zien levende kippen naast dode kippen, je weet nu al wat er met die levende kippen gaat gebeuren.... Pffff, Sarah heeft het zwaar en roept regelmatig; "Oh, moet je zien!" En ;"iiiiieuw en gatver!" Wat een veelzijdig land is dit, enerzijds modern in alle opzichte en anderzijds dit.... We lopen in een rij achter Karim aan, hij is bang dat er anders verdwalen en dat kan hier echt, Abdul sluit de rij af. Een keer loop ik als eerste achter Karim en ja hoor, ben ik hem kwijt! Iedereen loopt netjes achter me aan, maar ik weet de weg niet. Alleen Berber en Sarah hebben het door een we beginnen zenuwachtig te giechelen als Karim ineens weer opduikt, pffff! We eten in een Riad en verwerken onze ervaringen, iedereen is er een beetje stil van. In de middag hebben we vrij en de één duikt het zwembad in terwijl een ander (🙋) even gaat uitrusten!

Wat een dag weer, ik zal er wat foto's bij sturen zodat ook jullie kunnen meegenieten! Morgen gaan we richting midden Atlas gebergte, het moet er prachtig zijn. Ik ben benieuwd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique:
    7 augustus 2019
    Super leuk weer je verhaal te lezen in Noorwegen. Ik waan mij in een andere wereld. Geniet van het Atlas gebergte. Het is er inderdaad prachtig.
  2. Jan Heijnen:
    Geweldig verslag! Opa/Papa
  3. Rick, Marleen en Ilse:
    7 augustus 2019
    Leuk weer om dit te lezen. We genieten met jullie mee. Veel plezier!
  4. Volente:
    7 augustus 2019
    Hai, over de aardbeving in Lissabon hebben wij ook veel gehoord tijdens onze fietstocht door Lissabon. Geniet nog lekker. Dat doen wij ook!