De Todrakloof

13 augustus 2019 - Marrakesh, Marokko

Vandaag is geen reisdag, we blijven nog een nachtje in dit hotel in de Todrakloof. Het is een leuk hotel, maar heeft aan hygiëne wel wat te wensen over. Het is geen echt schoon hotel, zal ik maar zeggen. In de ochtend lopen we de Todrakloof in, het duurt 50 minuten, zoals Abdul zegt. Ik al helemaal blij, want ons hotel ligt in de kloof, wat weer prachtig is met die enorm hoge bergen om ons heen en verder de kloof ook in belooft wat. We stappen de bus in en worden werkelijk twee kilometer later er weer uit gezet (dat kunnen we toch ook lopen, denk ik dan) waar het nog een brede weg is. We gaan op pad en ik maar wachten tot het smaller wordt, maar dat gebeurt niet. We lopen langs een klein stromend riviertje en ik heb de neiging om van kei naar kei te springen, maar dat is niet gepast. Totdat Abdul ineens zegt, na 15 minuten en niet 50 minuten, dat we er zijn, bij de oorsprong van deze rivier. En inderdaad, daarboven stroomt niks, het beekje begint gewoon plotseling daar, geen waterval of iets. Blijkt het uit de grond te komen en onder de rotsen vandaan, heel bijzonder om te zien! Het stroomt het dal door en ik besef dat het groene dal tussen de hoge stenen bergen, veroorzaakt wordt door dit beekje. De bus is ondertussen ook weer bij ons en we stappen weer in, alsof er dat kleine stukje niet kunnen lopen. We worden naar het dal gebracht, waar we een wandeling gaan maken. Het zijn allemaal stukjes grond waar de bevolking hun eten op verbouwen, alles wordt gebruikt. Het heeft iets weg van de rijstvelden, maar dan eigenlijk heel anders. Het is een mooie wandeling en we zien prachtige oude vrouwen hard werken, we mogen vaak geen foto's maken van ze, dan worden ze erg boos. De wandeling duurt lang, ik vind het mooi, maar velen puffen zich een weg door de vallei, het is ook wel erg warm. Na de wandeling lopen we een stadje in, waar het krioelt van de mensen, meteen middenin de drukte. Na de lunch worden we naar het hotel gebracht en de middag is voor ons. Sarah is niet zo lekker en gaat slapen. Leo voelt zich prima en gaat ook slapen, ik lees wat bij het zwembad en neem af en toe een duik in het ijskoude water. 's Avonds eten we op het dakterras tussen de prachtige bergen, wat een rijkdom.

De volgende dag, zondag 11 augustus, is een reisdag naar Aït Benhaddou. We rijden de bergen uit en de weg wordt weer vlak en de omgeving dor. Ongelooflijk, wat een ruimte is er hier, maar het is zwaar om in deze dorre, hete omgeving te wonen. Het is een fikse rit, we hebben een behoorlijke lus naar het oosten gemaakt om in de woestijn terecht te komen, nu moeten we weer richting bewoonde wereld! We drinken in the middle of nowhere ineens weer heerlijke koffie in het gebied van de rozen! Ineens heel veel rozenstruiken om ons heen, waar veel uit gehaald wordt. Er is natuurlijk een winkeltje, waar je oa rozenwater, rozenolie en rozenzeep kunt kopen voor best veel geld, natuurlijk wordt dit gedaan! Na nog enkele uren rijden komen we ineens bij een mooie, moderne stad. Het Hollywood van Marokko. Er zijn ook studio's waar behoorlijk wat delen van films opgenomen zijn, oa the mummie, raiders of the lost ark en Asterix en Obelix. We bezoeken de studio's en herkennen af en toe wat. Ik vooral de gevangenis uit de serie "Prisonbreak". Het is niet zo ver meer rijden naar ons hotel. Na aankomst maken we nog een mooie wandeling een flinke heuvel (of klein bergje) op waar zeven Kashbah's tegen gebouwd zijn met weer een prachtig uitzicht over de omgeving. Ken je de film Aladdin?! Zulke straatjes en vierkante huisjes zijn het, je waant je af en toe in een sprookje (al wil ik daar voor geen goud leven). We mogen nog zo'n kashbah in en het is wel erg primitief, maar de man is erg trots, vooral omdat "The Gladiator"daar deels is opgenomen. Een deel van de groep is niet mee, oa Sarah, die toch wel weer wat gemist hebben. De avond was weer gezellig en (te) lang onrustig, we hebben weer ontzettend gelachen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monique:
    13 augustus 2019
    Vicky, dank je wel weer voor dit leuke verslag.
  2. Jan Heijnen:
    Heerlijke vakantie! Leuk verslag! Geniet er maar van! Papa/opa
  3. Silvia:
    13 augustus 2019
    Ziet er prachtig uit. Dank voor je verslag. Ik hoop dat Sarah zich weer wat beter voelt. Dikke kus